De rol van voeding bij COPD/ longziekten

Zowel gewichtsverlies als gewichtstoename komt vaak voor bij mensen met COPD. Door de longaandoening verandert de energiebehoefte. Ook is er sprake van afname van de spiermassa en risico op botontkalking. Aanpassingen in uw voedingspatroon zijn meestal nodig.

COPD/ longziekten en ondergewicht

Gewichtsverlies kan komen door een verhoogde energiebehoefte of doordat u minder eet dan u gewend bent. Voldoende eten kan moeizaam worden door gebrek aan energie of door verminderde eetlust. En daardoor gebeurt het vaak dat iemand met COPD te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt om de ademhalingspieren en spieren goed te laten functioneren. Bewegen kan daarnaast tot drie keer zoveel energie kosten. Hierdoor wordt snel ondergewicht ontwikkeld.

COPD/ longziekten en overgewicht

Gewichtstoename kan komen doordat u minder beweegt, u hetzelfde eet als u gewend bent en (nog) geen verhoogde energiebehoefte heeft. Verder kunnen medicijnen zoals Prednison ervoor zorgen dat de vetverdeling van uw lichaam verandert. Hierdoor kunt u dikker worden bij uw gezicht en romp. Ook kunnen deze medicijnen zorgen voor een toename van de eetlust en het vasthouden van vocht. Vaak gaat men minder bewegen in verband met vermoeidheid en de angst om benauwd te worden. Als laatste kan het stoppen met roken een gewichtstoename veroorzaken door een verlaagde stofwisseling en doordat er als vervanging van roken vaak meer gegeten/gesnoept wordt.

COPD/ longziekten en eiwitten

Eiwitten worden ook wel de bouwstoffen van het lichaam genoemd. Ook hebben eiwitten een belangrijke rol in uw afweersysteem. Vaak is er bij COPD sprake van een afname van de spiermassa door afbraak van lichaamseigen eiwitten. Dit kan zowel bij gewichtsverlies, gewichtstoename of stabiel gewicht voorkomen. Dit wordt veroorzaakt door de COPD, minder beweging en medicijnen zoals Prednison. Het is van belang dat u ondanks de vermoeidheid of kortademigheid in beweging blijf en voldoende eiwitten binnen krijgt voor het in stand houden van uw afweersysteem en spiermassa.

COPD/ longziekten en calcium
Medicijnen zoals Prednison, de corticosteroïden, zorgen ervoor dat er een calciumtekort kan ontstaan omdat meer calcium wordt uitgescheiden via de nieren. Het is daarom belangrijk dat uw voeding voldoende calcium bevat. Ook een verminderde lichamelijke activiteit verhoogt de kans op botontkalking.

Het is verstandig om een diëtist te raadplegen bij COPD/ longziekten indien:

• uw BMI lager is dan 21

• uw BMI hoger is dan 30

• u onbedoeld aankomt

• u onbedoeld afvalt

• u een trainingstherapie bij de fysiotherapeut gaat volgen.

Bianca Jutte,

Diëtist